"SONETO AO STATUS QUO"

Duração 60 minutos
Premiere : junho de l987 - Teatro Municipal de Presidente Prudente - SP
Direção: Moisés Miastkwosky
Criação, interpretação e produção: Joao Butoh

" O Espetáculo mostra um desfile de personagens em busca de si mesmos, ora perdidos - ora confusos em sentimentos, que transcendem entre o etéreo e a decrepitude."

Foto de André Azevedo.

"O OVO SAPIENS DE PINA BAUSCH"

Duração 60 minutos
Premiere : agosto de 1990 - TUSP - Teatro da Universidade de São Paulo
Criação, direção e interpretação : Joao Butoh e Ícaro de Alba
Produção : Joao Butoh

O Espetáculo é resultado de três fontes de pesquisas: Mário Quintana, Pina Bausch e a Pós-modernidade.
Buscamos com Mário Quintana o humano no realismo mágico. Um homem que se projeta por metáforas. Através do teatro e dança proposto com eficiência por Pina Bausch, Encontramos a linguagem capaz de esmiuçar e pinçar as emoções do indivíduo aprisionado-dilacerado. O trágico é explorado com tal intensidade que toca o seu oposto - o cômico. A Pós-modernidade é o caos da lógica. O questionamento das certezas num simulacro de mundo. No planeta-mídia o poeta olha a paisagem e sorrindo, pergunta: " _ Você é feliz ? ".
O Espetáculo foi selecionado para a 2a. Jornada SESC de Teatro Experimental e Projeto Nascente da USP recebendo o prêmio de Menção Honrosa.

Foto de Roberto Vámos.

"PHENÉLOPHE - Le Papillon Noir"

Duração 60 minutos
Premiere : maio de 1991 - Madame Satã - São Paulo
Criação, direção, interpretação e produção: Joao Butoh
Atores Convidados: Deborah Navarro, Cassius Breda, Rodrigo Araújo e Mirna Torres.

Baseado no poema épico de Homero " A Odisséia".
A Fidelidade de PHENÉLOPHE.
Numa espera eterna, daquele que possui seu coração, Ulisses, recorda momentos de sua vida e retoma valores que a faz sentir-se presente novamente ao lado de quem ama, a sua vida se inicia a cada dia.
A Solidão, companheira inseparável, juntas tecem um infinito véu que as acalentarão para o sempre, e as levarão a uma tentativa de recuperar a tranqüilidade através do equilíbrio interior.
PHENÉLOPHE foi predestinada a viver eternamente tecendo os fios que compõe sua história, enfrentar a dor e aprender a conviver com ela é sua maior tarefa.


Foto de Ramon Blanco.

"DUSTING POWDER TO YOU, ELIS."

Criação, direção, interpretação e produção: Joao Butoh
Consultoria: DÉCIO S. PEREIRA XAVIER
Duração 60 minutos
Premiere : janeiro de l992 - Passagem de Rua da Consolação - São Paulo

O nome do espetáculo é uma alusão ao "happy birthday to you", "dusting powder" significa talco, referente a cor branca dos figurinos, do cenário e a maquiagem que o bailarino usa sobre todo o seu corpo, o perfume do talco como forma de carinho, como um presente, uma fragrância especial, para uma artista muito especial - Elis Regina Carvalho Costa.
O espetáculo tem início no suposto momento de sua morte, e todo o desenrolar do mesmo se passa como um flashback em sua mente.

Foto de Denise Stumvoll.

"VENEZHVELA - La Hylaea Viverum"

Criação, direção, interpretação e produção: Joao Butoh
Premiere : junho de 1992 - Teatro Ziembinsky
Rio de Janeiro - ECO 92
Duração 60 minutos

"Num futuro próximo, um argonauta em seu êxodo, chega ao último refúgio ecológico da Terra e depara com uma paisagem totalmente devastada. Profanaram o eco sistema, destruíram biomas inteiros. O poder e o desenvolvimento tecnocrata, em nome do "progresso" conseguiram extinguir com a seiva da Terra. Falta o ar, a água e nenhuma vegetação cresce sobre o planeta. Esse Colombo futurista, um navegante espacial, terá que lutar para reverter esse processo e assegurar a sua própria existência".
DA CONFERÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO - A RIO 92 .
Participou do 1. Uni Modern Dance Festival em Kaiserslautern na Alemanha em 1996, apontado pela crítica como o destaque do Festival. Em 1998, participou do 2. Internationales Solo-Tanz-Theater Festival em Augsburg, também Alemanha, recebendo dois prêmios do Júri Oficial: Melhor Cenário e Melhor Figurino, além do Melhor Espetáculo de sua noite, pelo Júri popular.

Foto de Sílvio Curado Coelho.

"VITA NOSTRA - O Canto na inútil paisagem"

Duração 40 minutos
Premiere : outubro de 1993 - SESC Florianópolis - SC
Criação, direção, interpretação e produção : Joao Butoh

" Na aridez em que se tornou o planeta, o homem entoa seu canto de cisne. Nesta inútil paisagem ele se definha. Busquei o conhecimento e conquistei o ostracismo, convivendo com a aridez da minha alma. Tenho sede de esperança e sacio minha fome com o desalento do futuro. Meus olhos vêem o passado que meu coração remete ao zênite. E agora para que esse chão que não tem semente, que não tem orvalho, que só tem o presente e terá o meu coração."

Foto de Reginaldo Azevedo.

"A ROSA DE HIROSHIMA"

Duração 60 minutos
Premiere : junho de 1995 - Teatro Bruno Kiefer - Porto Alegre - RS
Criação, direção, interpretação e produção: Joao Butoh

"... então, cheios de hipotecas e cansados da exploração dos ricos chonin, foram obrigados a entregar suas terras para pagamento de suas dívidas. Resolveram, então, emigrar; sonhavam ganhar dinheiro (o máximo possível) e regressar à pátria.
E foi assim que Okuni viu seus familiares e amigos desaparecerem no horizonte, a bordo do Kasatu Maru. Okuni decidiu ficar, sonhava com a paz em seu país, com uma sociedade justa, e cultivava seus costumes e tradições. Okuni não percebeu que a guerra tomava um vulto cada vez maior; refugiou-se dentro de si, porque via seu povo sofrer, um sofrimento que já vinha de muitos anos .
Um dia, Okuni viu uma imensa luz no horizonte, sentiu sua pele queimar, ele era a própria imagem de seu país. A partir desse dia ele foi testemunho, virou personagem, viu nascer o novo Japão."
O Espetáculo foi inspirado no depoimento de Hirofumi Oguri - Cidadão de Hiroshima.

Foto de Reginaldo Azevedo.

"MEINE GEHEIMNIS BOX"

Duração 60 minutos
Premiere : junho de 1996 - Bühne unterm Dach - Kaiserslautern - Alemanha
Criação, direção, interpretação e produção : Joao Butoh

" Eu tenho uma caixa, ela guarda segredos.
Segredos que só eu sei.
Um dia hei de abri-la, para que o mundo sobreviva
e os fantasmas adormeçam ...em paz."

Foto de Rogério Lieutier.

"DO RIO QUE CORRE DOS SEUS OLHOS"

Duração 20 minutos
Premiere : julho de 1998 - Teatro Municipal de Santos - SP
Criação, direção, interpretação e produção : Joao Butoh

Do seu jardim colhi um sonho,
e o guardei sob minha sombra
ele fez nascer um facho de luz
que revelou esta terra árida.
Sozinho, vagueio em busca de minh'alma
que foi beber num rio virtuoso.
Ele corre dos seus olhos.

"DOM QUIXOTE DELLA LUNA"

Duração: 60 minutos
Criação, coreografia e direção: Joao Butoh

O personagem central, um diretor de teatro, após o Plano Collor, se viu impossibilitado de realizar seu projeto, pois teve seqüestrado pelo Governo Federal o dinheiro da produção. Não tendo como prosseguir seu entento, passou a receber ajuda profissional e ficou isolado num quarto, onde o mesmo guardara os figurinos e o cenário da produção. E neste ambiente, ele (maníaco-depressivo) revive diariamente a vida dos personagens da história do Quixote.

Foto de Ebner Gonçalves.

"TWO LIPS OR TULIPS"

Duração: 60 minutos
Premiere: Agosto de 2000 - Clube RioPardense - São José do Rio Pardo - SP
Criação, coreografia e direção: Joao Butoh
Interpretação: Ogawa Butoh Center.
Técnica: Sílvio Curado Coelho.

O espetáculo é fundamentado na dança butoh e inspirado em obra de W. Shakespeare, retrata o amor em diferentes situações. A solidão, o relacionamento a dois, a saudade, o amor incondicional, o amor de Deus, o amor que move o universo.
Prometeus, por amor aos homens, doou o fogo à humanidade, foi punido, aprisionado a uma rocha e ainda, diariamente, uma águia vinha e lhe comia o fígado. O amor é assim, uma força infinita, ele pode ser arrancado do peito, mas voltará sem que estejamos esperando, mesmo que lutando contra ele, que nasce novo a cada dia, nos transforma e alimenta.

Foto de Lúcia Vitto.

"O OVO SAPIENS DE PINA BAUSCH" (2001)

Duração 60 minutos
Premiere : 26 de setembro - Teatro Cesar Cava - Presidente Prudente - SP
Criação: Joao Butoh e Ícaro de Alba
Assistente de Direção: Eleusa Lourenzoni.
Interpretação: Ogawa Butoh Center.
Cenário e figurino: Joao Butoh.
Produção : Joao Butoh.
Criação de luz: Sílvio Curado Coelho.
Técnico de som e luz: Sílvio Curado Coelho.

O Espetáculo é resultado de três fontes de pesquisas: Mário Quintana, Pina Bausch e a Pós-modernidade.
Buscamos com Mário Quintana o humano no realismo mágico. Um homem que se projeta por metáforas. Através do teatro e dança proposto com eficiência por Pina Bausch, Encontramos a linguagem capaz de esmiuçar e pinçar as emoções do indivíduo aprisionado-dilacerado. O trágico é explorado com tal intensidade que toca o seu oposto - o cômico. A Pós-modernidade é o caos da lógica. O questionamento das certezas num simulacro de mundo. No planeta-mídia o poeta olha a paisagem e sorrindo, pergunta: " _ Você é feliz ? ".
Agraciado com o Programa EnCena Brasil de Teatro e Dança 2001 do Ministério da Cultura.

Foto de Roberto Vámos.

"POTSDAMER PLATZ - BERLIN"

Criação, produção e interpretação:
Joao Butoh.
Duração: 50 minutos
Este espetáculo é resultante de informações históricas
colhidas durante Residência Coreográfica
realizada na Alemanha entre 1996 e 1998.

"POTSDAMER PLATZ" fala da Alemanha do período entre guerras até a queda do muro.
Fala da crueldade de um país dividido, sitiado, de contrastes sociais; e também das dores de seu povo, dos campos de extermínio.
A Alemanha pobre e a Alemanha rica. O poder e a miséria.
A alegria e a tristeza.
A liberdade e o confinamento.
A vida e a morte.
Dualidades presentes não só na história do povo alemão, como também na história da humanidade.

Foto de Cacá Soares.

REQUIEM PARA UM TRISTE ASSASSINATO

Criação e Coreografia: Joao Butoh
Interpretação: Ogawa Butoh Center
Duração: 10 minutos

"Dois homossexuais têm o direito de andar de mãos dadas nas ruas, tanto quanto dois carecas, com suas cabeças raspadas, roupas e bijuterias exóticas". (Marcelo Milani - Promotor no processo nº 431/00)

A Coreografia foi inspirada no incidente acontecido em 06 de fevereiro de 2000, quando uma gangue de Carecas do ABC, assassinaram, espancando até a morte Edson Néris da Silva.
O motivo da agressão segundo testemunhas, é porque os dois andavam de mãos dadas.
Quanto fale o preço de uma vida? Como é possível medir quanto vale uma vida?
Só é possível se medir a vida, pelo que se viveu, se amou...
e o amor foi a causa desta morte.
"Meça sua vida com amor..." (Jonathan Larson)

"AD AETERNVM"

Criação e direção: Joao Butoh
Interpretação: Ogawa Butoh Center
Premiere : agosto de 2001 - VIII Festival Nacional de Teatro de Presidente Prudente - SP
Duração 20 minutos

O espetáculo mostra personagens,
que se encontram num processo evolutivo.
Conflituam-se, entre abandonar
o conhecimento adquirido durante todo o sempre
e caminhar para um novo plano
ou permanecer aqui e definhar como simples mortais.
Todos os seres são diferentes,
um pequeno universo caminha ao lado deles.
Seria destino ou peregrinação ?
Vida e morte como uma única verdade...

Foto de Sílvio Curado Coelho.

"O CAIXEIRO VIAJANTE OU O VENDEDOR DE ILUSÕES"

Criação, Direção, Produção e interpretação: Joao Butoh.
Premiere: X Festival Nacional de teatro de Presidente Prudente-SP - Setembro de 2003.

Uma estranha figura, chega a uma pequena cidade do interior e se instala na praça central da cidade. Daí, chamando a atenção das pessoas que passam, oferece algo das quais as mesmas não conseguem recusar...

O espetáculo trabalha com a linguagem corporal do butoh, utiliza vários bonecos, de diversos tamanhos e técnicas. O intérprete chega ao local da apresentação já no personagem/mambembe, consigo traz duas malas onde guarda os objetos, máscaras e figurinos os quais contracena. A história com os bonecos vai sendo contada de acordo com o aparecimento do objeto e assim sucessivamente até o final da apresentação, onde o interprete guarda os objetos e parte da mesma maneira que chegou. O Intérprete usa uma maquiagem corporal de cor branca, sua figura se confunde com a figura dos bonecos, fazendo que a mesma o transforme em boneco/personagem de sua própria história.

Foto: Carlos Poly.

"CLOWNS & CLOWNESSES"

Criação e Direção: Joao Butoh
Interpretação: OGAWA BUTOH CENTER
Premiere: X Festival Nacional de teatro de Presidente Prudente-SP - Setembro de 2003.

O espetáculo faz uma homenagem aos Clowns e Clownesses, artistas que eram famosos e importantes na arte circense até a metade do séc. XX. Alguns ainda atravessaram o séc. XX levando enraizados no corpo e na alma uma tradição familiar que passava de pai para filho. Hoje os circos estão desaparecendo, e o palhaço cada vez mais é alvo das lembranças de antigas gerações de eternas crianças.

Foto de Bruno Kirilos.

"LUX IN TENEBRIS - OS DESEJOS DA CARNE"

Criação e direção: Joao Butoh
Duração 60 minutos
Premiere : Agosto de 2002
Teatro Municipal de Presidente Prudente - SP
IX FENTEPP - Festival Nacional de Teatro de Presidente Prudente-SP.
Interpretação: Elaine Moura e Joao Butoh

Paraíso e inferno,
branco e vermelho,
o bem e o mal.
Assumir-se ou eximir-se de culpa,
conseguir a redenção a que preço?
Que relação de destruição mútua
pode sustentar essas duas mulheres,
já que a ação constitui uma contínua busca
de prejudicar a outra em benefício próprio?
Qual teria sido a relação entre ambas
antes da morte?
Em que circunstâncias teriam morrido?

Foto de Terry Hatfield.

"YUZURU - O PÁSSARO DO POENTE"

Criação e Direção: Joao Butoh
Interpretação: OGAWA BUTOH CENTER

Era inverno e a neve caía sobre a pequena aldeia. Ninguém se arriscava a caminhar por aquelas paisagens sempre iguais que facilmente fariam o mais experiente dos viajantes se perder. Aconteceu, numa noite dessas em que apenas se deseja a proximidade do fogo, de uma moça muito bela e desconhecida bater à porta de um jovem pedindo pousada.

Esta é a lenda de um amor suave como a seda que a jovem borda sem que ninguém possa vê-la trabalhando... Quais seriam os motivos desse grande segredo?

O Espetáculo é inspirado em uma lenda japonesa e é uma homenagem ao 100º aniversário da chegada da Imigração Japonesa ao Brasil.

Foto de Reginaldo Azevedo.

"A TEMPESTADE" de William Shakespeare

Duração: 60 minutos
Premiere: Março de 2003
Parque Municipal Tanguá - Curitiba-PR
12º Festival de Teatro de Curitiba

Autor: William Shakespeare
Direção e coreografia: Joao Butoh
Interpretação: Ogawa Butoh Center.
Elenco:
Adolfo Pimentel, Joao Butoh, Humberto Antonetti, Fernando Ribeiro, Natália Ovelar, Eduardo Rodrigues, Marcos Brido, Alessandra Pujol, Lívia Almeida de Queiroz, Lucélia dos Reis, Elenize de Barro, Enrique Gaio, Albari Vaz Junior, Cláudio Tavares, Wagner Oliveira Melo, Márcia Almeida, Francisca Sá, Rozana Percival, Dani Biselli, Anna Carolinah Campos, Karina Morenck, Camilla Silva Souza, Lívia Leite e Renata Boaventura.

A TEMPESTADE
Uma história de dor e reconciliação
Última peça escrita por Shakespeare, A tempestade é uma história de vingança, é uma história de amor, é uma história de conspirações oportunistas, e é uma história que contrapõe a figura disforme, selvagem, pesada dos instintos animais que habitam o homem à figura etérea, incorpórea, espiritualizada de altas aspirações humanas, como o desejo de liberdade e a lealdade grata e servil. Uma Ilha é habitada por Próspero, Duque de Milão, mago de amplos poderes, e sua filha Miranda, que para lá foram levados à força, num ato de traição política. Próspero tem a seu serviço Caliban, um escravo em terra, homem adulto e disforme, e Ariel, o espírito servil e assexuado que pode se metamorfosear em ar, água ou fogo. Os poderes eruditos e mágicos de Próspero e Ariel combinam-se e, depois de criar um naufrágio, Próspero coloca na Ilha seus desafetos (no intuito de levá-los à insanidade mental) e um príncipe, noivo em potencial para a filha. Se o amor acontece entre os dois jovens, se a vingança de Próspero é bem-sucedida, se Caliban modifica-se quando conhece os poderes inebriantes do vinho numa cena cômica com outros dois bêbados, tudo isso Shakespeare nos revela no enredo desta que por muitos é considerada sua obra-prima - uma história de dor e reconciliação.

Foto: Vimo Vídeo e Foto - Curitiba - PR.
12º Festival de Teatro de Curitiba - PR - Parque Municipal Tanguá - 2003.

"ECCE HOMO"

Duração: 60 minutos.
Criação e direção: Joao Butoh
Interpretação: Ogawa Butoh Center

O espetáculo é um estudo sobre o tema criação.
Partimos do encontro de dois elementos - a terra e a água. Identificamos também a semelhança em aspectos mitológicos relacionando a mitologia de várias civilizações, da criação do mundo e da humanidade. Os quais indicam como fonte de criação/transformação - o barro.
Este elemento também está efetivamente presente no espetáculo, pois os intérpretes, desenvolvem a história de seus personagens, durante todo o tempo imersos, dentro de um tanque com lama até a altura dos joelhos.
Várias referências encontramos relacionada ao tema, mas optamos por dialogar com a cultura popular ocidental, brasileira, paulista e mineira e a partir destes discursos, traçamos as etapas em que os intérpretes irão ao encontro do Ecce Homo, segundo Friedrich Nietzsche. O qual incorporamos ao título desta obra.

"KAKEMONO"

Criação, direção e produção: Joao Butoh
Interpretação: Ogawa Butoh Center
Premiere: maio de 2009

Kakemono é um rolo de papel ou de seda horizontal ou vertical, emoldurado com um brocado, onde há pintado uma poesia, um provérbio, ou uma pintura, retratando uma paisagem.
Geralmente ele é posicionado no Tokonoma formando uma composição ornamental.
O Tokonoma é um tipo de alcova, é o lugar mais nobre da sala de chá, usado para expor pinturas, caligrafias, arranjos florais, bonsai e outros objetos artísticos. O lugar mais próximo do Tokonoma é reservado para a visita de honra. Para nós o Tokonoma é o palco e o Kakemono uma composição coreográfica.
Os arranjos ornamentais dispostos no Tokonoma tem o sentido de dar boas-vindas e como uma mostra de respeito ao convidado.
Utilizamos os elementos de fogo, ar, terra e água nesta obra, cada qual com o seu sentido mais profundo, onde o público estará inserido nesta composição como nosso convidado de honra.


Fotos de Sílvio Curado Coelho.

"RITUAL DE PASSAGEM"

Criação, direção e produção:
Joao Butoh
Interpretação: Ogawa Butoh Center
Premiere: janeiro de 2008

"Tudo segue fluindo, como esse rio, sem cessar, dia e noite"...
“Tudo flui”. Nada neste nosso mundo é permanente. Tudo está mudando o tempo todo. A mudança é a lei da vida e do universo.


Fotos: Sílvio Curado Coelho.

"PÉTALOS DE SANGRE MARGARITA BELÉN"

Criação, direção e produção:
Joao Butoh
Interpretação:
Ogawa Butoh Center
Duração 90 minutos

Falamos de todas as similaridades que assolaram a sociedade comum durante a ditadura militar na América Latina. “O Massacre de Margarita Belén” foi um mote para tecer os personagens que tem suas histórias comuns a todos os povos, poderia ser São Paulo, Rio de Janeiro, Brasília, Santiago, Buenos Aires, Cidade do México.
A América Latina estava a mercê dos militares que por meio do “Plano Condor” e seus métodos repressivos e práticas cruéis cercearam a liberdade de expressão regendo a vida de jovens que ousaram se pronunciar em busca de maior dignidade para seus povos. Os militares eram donos da vida e da morte de todos os habitantes em nossos países.
Torturas seguidas de morte, seqüestros, assassinatos, desaparecimentos de pessoas, exílio, prisões, censura, roubo de pertences...
Somos pétalas desta “Margarita” ensangüentada, juntando e contando partes da história da nossa América Latina.
“Quando não lembramos o que nos aconteceu, pode vir a acontecer tudo outra vez...”
Em homenagem ao jornalista Vladimir Herzog, no 35º aniversário de sua morte, também homenageamos outros que lutaram contra os ditadores da América do Sul com sua voz, fazendo-se voz para os “sem voz”: Mercedes Sosa – La Negra, Violeta Parra, Atahualpa Yupanqui, Geraldo Vandré.


Fotos: Reginaldo Azevedo.

"HOMAGE TO MR.O"


Joao Butoh e Kazuo Ohno

"HOMAGE TO MR.O"
(para Kazuo Ohno - 1906-2010)
Criação, produção e direção: Joao Butoh
Interpretação: Ogawa Butoh Center
Elenco:
Joao Butoh
Premiere: 3º Nyoba Kan Butoh Festival 2010 - Kuala Lumpur - Malásia

Release: O espetáculo diz respeito ao universo coreográfico de Kazuo Ohno, o título é uma referência as três obras cinematográficas do Mestre falecido em 01 de junho de 2010, são elas: "The Portrait of Mr.O" (1969), "Mandala of Mr.O" (1971) e "Mr.0's Book of the Dead" (1973), dirigidos por Chiaki Nagano. O espetáculo trás réplicas de elementos cênicos, adereços e figurinos que foram usados por Ohno em suas obras: dos espetáculos “My Mother” (1981), “The Dead Sea” ( 1985), "Admiring La Argentina"(1977) e outras performances. A coreografia evoca o mesmo universo, mostra a admiração do aluno pelo seu mestre e o vazio que o mesmo deixou com a sua partida. Mas acima de tudo é uma grande declaração de amor.


Fotos: Chen Weeling (Kelab Shashin Fotografi Kuala Lumpur)
3º Nyoba Kan Butoh Festival 2010 - Kuala Lumpur - Malásia

" SONNET TO THE STATUS QUO "

Duration 60 minutes
Premiere: l987 June - Municipal Theater of Presidente Prudente - SP
Direction: Moisés Miastkwosky
Creation, interpretation and production: Joao Butoh
" The Show shows a parade of characters in search of themselves, for now lost - for now confused in feelings, that transcend between the ethereal and the decrepitude ".

Foto de André Azevedo.

PINA BAUSCH'S EGG SAPIENS

Duration 60 minutes
Premiere: August of 1990 - TUSP - Theater of the University of São Paulo
Creation, direction and interpretation: Joao Butoh and Ícaro de Alba
Production: Joao Butoh
The Show is the result of three sources of researches: Mário Quintana, Pina Bausch and the Post-modernity. We looked for, in Mário Quintana, the human in the magic realism. A man that is projected by metaphors. Through the theater and dance proposed with efficiency by Pina Bausch, we Found the language, able to crumble and to remove the arrest-lacerated individual emotions. The tragic is explored with such intensity that reach the opposite - the comic. The Pos-modernity is the chaos of the logic. The inquietudes of the certainly in a similated world imitation. In the "media planet" the poet looks at the landscape and smiling do the question: " _ Are You happy? ."
The Show was selected for to 2nd SESC Experimental Theater and 1st Projeto Nascente of USP receiving the honors prize.

Foto de Roberto Vámos.

" PHENÉLOPHE - Le Papillon Noir "

Duration 60 minutes
Premiere: May of 1991 - Madame Satã - São Paulo
Creation, direction, interpretation and production: Joao Butoh
Guests: Deborah Navarro, Cassius Breda, Rodrigo Araújo and Mirna Torres.
Based on the epic poem of Homero " Odissey ".
" The despair takes care of our soul and there in the bottom, we tried to find the answers for the sense of our life, the search for the happiness. As well as in the nature, every transformation process goes by five phases: death, decomposition, fertilization, gestation and renaissance. This is the law of the universe. PHENÉLOPHE was predestined to be always weaving the threads that it composes her story, to face the pain and to learn to live together with her eternally it is largest task.

Foto de Francisco Celli.

" DUSTING POWDER TO YOU, ELIS "

Duration 60 minutes
Premiere: January of l992 - Passage of Street of the Consolation - São Paulo
Creation, direction, interpretation and production: Joao Butoh
Consultoria: Décio S. P. Xavier
The Show tells the story of the one of the greatest interpreters of the Brazilian popular music: ELIS REGINA CARVALHO COSTA. Of her exit of Porto Alegre - RS, heading for the success, until become a star. The Show back parallel her artistic path, included in the sound-track, facts of the history of Brazil, that makes the relationship of time where the facts happened.

When child,
my mother wrapped my dreams
hearing the radio and singing " Lapinha ".
In the black and white TV in the neighbor's house,
I saw a " lady " that sang
and she moved the arms like a helicopter.
I grew and I saw her again
in magazines, newspapers and in the color TV.
Today, of so many wrapped dreams,
my body is wakened up
for that voice that fell asleep
inside of me.

Foto de Denise Stumvoll.

" VENEZHVELA - La Hylaea Viverum "

Duration 60 minutes
Premiere: June of 1992 - Teatro Ziembinsky - Rio de Janeiro
Creation, direction, interpretation and production: Joao Butoh
" In a close future, an Argonaut in his exodus, arrives to the last ecological refuge of the Earth and totally comes across a landscape devastated. They profaned the ecosystem, they destroyed whole biomas. The power and the development technocrat, on behalf of the " progress " got to extinguish with the sap of the Earth. It lacks the air, the water and no vegetation grows on the planet. That futurist Columbus, a space navigator, will have to struggle to revert that process and to assure his own existence ".
OF THE CONFERENCE OF THE UNITED NATIONS ON ENVIRONMENT AND DEVELOPMENT - RIO 92.

Foto de Sílvio Curado Coelho.

" VITA NOSTRA - THE Song in the useless landscape "

Duration 40 minutes
Premiere: October of 1993 - SESC Florianópolis - SC
Creation, direction, interpretation and production: Joao Butoh
" In the aridity in that became the planet, the man it intones his swan song. In this useless landscape he weakens. I looked for the knowledge and I conquered the ostracism, living together with the aridity of my soul. I am thirsty of hope and I satiate my hunger with the discouragement of the future. My eyes see the past that my heart sends to the zenith. It is now so that that ground that doesn't have seed, that doesn't have dew, that only has the present and will have my heart ".

Foto de Reginaldo Azevedo.

" THE ROSE OF HIROSHIMA "

Duration 60 minutes
Premiere: June of 1995 - Theater Polishes Kiefer - Porto Alegre - RS
Creation, direction, interpretation and production: Joao Butoh
"... then, with a lot of mortgages and tired of the exploration of the rich ¨chonin¨, they were forced to give their lands for payment of their debts. Then they decided to emigrate; they dreamed to get money (as much as possible ) and return to the homeland.
And it was like this Okuni saw his relatives and friends to disappear in the horizon, on board Kasatu Maru.
Okuni decided to stay, used to dream with the peace in his country, with the justice in the society , and it cultivated the habits and traditions.
Okuni didn't realize that the war was became more larger; he took refuge inside of himself, because saw his people suffering, that already came from many years.
One day, Okuni saw an immense light in the horizon, it felt his skin burning, he was the own image of his country. From this day on he was the testemony, he became character, he saw to be born the new Japan ".

The Show was inspired in Hirofumi Oguri's deposition - Citizen of Hiroshima.

Foto de Reginaldo Azevedo.

" MEINE GEHEIMNIS BOX "

Duration 60 minutes
Premiere: June of 1996 - Bühne unterm Dach - Kaiserslautern - Germany
Creation, direction, interpretation and production: Joao Butoh
" I have a box, she keeps secrets.
Secrets that I only know.
One day I must open it, for the world to survive
and the ghosts fall asleep ...em peace ".

Foto de Rogério Lieutier.

" OF THE RIVER THAT RUNS FROM YOUR EYES "

Duration 20 minutes
Premiere: July of 1998 - Municipal Theater of Santos - SP
Creation, direction, interpretation and production: Joao Butoh
Music: Rackmaninoff
Of your garden I picked a dream,
and I kept it under my shade
it made to be born a light flashlight
that revealed this arid earth.
Alone, I wonder in search of my soul
that went to drink in a virtuous river.
it runs from your eyes.

" TWO LIPS OR TULIPS "

The show is based in the butoh dance and inspired in William Shakespeare's work, it portrays the love in different situations. The solitude, the relationship between two people, the missing, the unconditional love, the love that we have for God, the love that moves the universe.
Prometeus, for love to the mankind, donated the fire to the humanity, it was punished, arrested to a rock and still, daily, an eagle came and ate his liver. The love is like this, an infinite power, it can be pulled out the chest, but it will return without we are waiting for, even if we struggling against him, that is born new every day, it transforms and feeds us.
Our work has been developing if through research and experiment. Vanguard without avant-garde movements, the search of the new without falling in the obvious, a contemporary language linking the dance to the theater, the theater to the dance, looking for in the simple the most perfect movements, the quality of the movement, the synthesis of the art. We looked for another potency, to use the body without being used by itself, the words are almost always unnecessary, because the gestures are concentrated in reaching the sensibility and not the intellect. We believed in a plastic language where the theater is visual, composed by form and action, where both they are completed. We tried to do a coalition of everything: pantomime, theater, dances (the most varied techniques) plastic arts, costumes designs, etc... In this show, we've developing inspired actions in text of Shakespeare, where the love is the main focus. They appear along the show, reference of works of Shakespeare, as well as of his characters, as form of enrichment of references. In search of an universal language, we also detached a poetic feeling , romantic and tragic...

"TWO LIPS OR TULIPS"

Creation, choreography and direction:
Joao Butoh
Interpretacion: Ogawa Butoh Center
Technique: Sílvio Curado Coelho

Foto de Lúcia Vitto.

" DOM QUIXOTE DELLA LUNA "

Creation, direction and production:
Joao Butoh

" In highest, so much in those readings he was buried, that he passed the clearing nights in clearing and the days of darkness in darkness, and like this, of the little to sleep and of the very to read, if it dried him the brain, so that it got to lose the judgement. Fill-if-him the fantasy of everything that found in the books, like this of enchantments, as disputes, battles, challenges, wounds, movements, loves, storms, and impossible nonsenses; and seat him in a such way in the imagination to be true that whole machine of having dreamed inventions that he read, that for him there was no the most right history in the world ".

(Dom Quixote, Cervantes, Cap. 1)

The central character, a theater director, after the Plain Collor, was unable of accomplishing his project, because he had stoled by the Federal Government the money of the production. with no possibility to continue his project, he started to receive professional help and was isolated in a room, where he had kept the costumes and the scenery of the production. And in this place, he (maniac depressive) revives daily the characters' of the history of Quixote life daily.
Of the point of view of the medicine, the subject of the madness is discussed in the information picked regarding the behavior of the patients, of the cause and effect of the disease, of the medicines and treatment process developed in the medium age.
In the fusion of these two characters, the madness that inhabits in both, the parallel plan among those characters, tries to justify some of the attitudes taken by Quixote of Cervantes, once that character navigated inside of himself with his own visions.
The willing Quixotic love the always to resume, due to inextinguishable thirst of the accomplishment of himself that takes him the synthesis that will give him in the calm breast of the order the perfect use of the freedom.

In that dreamlike climate the history of Don Quixote Of La Luna elapses.

Foto de Ebner Gonçalves.

" POTSDAMER PLATZ - BERLIN "

Creation, production and interpretation:
Joao Butoh.

Resulting show of the Historical and Choreographic Residence accomplished in Germany in 1996 and 1998.

Duration:
50 minutes

Incidental sound-track: Picked up during the period of Residence, in several cities of 07 different countries, through a Sony CompactMD.

Potsdamer Platz
The largest construction site of Europe is at present in the center of Berlin. The main center is configured by Potsdamer Platz's general atmosphere - a square with crossing point aspect, in the convergence of several streets.
In a urban contest opened from 1910 to 1911, that was introduced about point of central measurement of the road and rail rings of Berlin, even though the topographical positioning didn't coincide, with the downtown. But, about point of crossing point of great movement, it became, since the beginning of the Century XX, a type of functional center of Berlin. It was for there that the popular mass formerly converged to the car, bus, train or trolley traffic for the city. In 1924, that square of larger traffic of the whole Germany was the first to receive a control tower of traffic, endowed with the first signalization system installed at the country and the square was, simultaneously, an alive expression of the modernism from Berlin.

"POTSDAMER PLATZ" It tells about Germany in the period among wars to the fall of the wall. It tells about the cruelty of a divided country, surrounded, of social contrasts; and also of the pains of the people and extermination fields. Poor Germany and rich Germany. The power and the poverty. The happiness and the sadness. The freedom and the confinement. The life and the death. Present dualities not only in the history of the German people, as well as in the humanity's history.

Foto de Cacá Soares.

"REQUIEM FOR A SAD MURDER"

Creation and Choreography: Joao Butoh
Interpretation: Ogawa Butoh Center.
"Two homosexuals have the rights to walk in the streets with close hands together, as much as two bald, with their scraped heads, clothes and exotic jewelries." (Marcelo Milani - Promoter in the process no. 431/00)

The Choreography was inspired in the incident happened on 06th February 2000, when a gang of skin heads from ABC, murdered, punching until the death Edson Néris da Silva.

" On 05th February 2000, Edson Néris da Silva savored a serene day. In the morning, he was with his mother, named Aurelina, until the municipal district of Ibiúna, one hour of distance to the capital, to visit the small ranch that was owner, where they picked strawberries in the bush. In the afternoon, he rested at the room built by the stepfather, bricklayer named José Raulino. The room was an extension of the house where they lived, in Itapevi, in São Paulo. At night, he took a shower, after this, has informed Aurelina: that he would find a friend named Dario, who had promised to train a dog. Aurelina asked: "Please, don't go, son." Edson has gone. It would be the second and last meeting with the boyfriend that had known ten days ago. Both wanted to cross the streets in the Center of the town in peace, with no attract the attention over then, covered by the night. They became objective of an irrationality explosion. " (Revista Época - February/2001)
The reason of the aggression according to witness, is because the two walked in close hands.
How much do worth the price of a life?
How is it possible to measure how much the life worth?
It is only possible to measure the life, by that was lived on, by that was loved...
and the love was the cause of this death.
" Measure your life with love..." (Jonathan Larson)

"LUX IN TENEBRIS - OS DESEJOS DA CARNE"

Direction, choreography, sonorous track and production: Joao Butoh
Duration 60 minutes
Premiere: August of 2002
Municipal Theater of President Prudente - SP
IX FENTEPP - National Festival of Theater of Presidente Prudente-SP.
Creation and interpretation: Elaine Moura and Joao Butoh

Voices in off:
Maria Stella Pasquini de Souza and Maria Aparecida Alves Pereira
Delirivm Teatro de Dança

Poems:
Florbela Espanca
Fernando Pessoa
Cecília Meireles
Castro Alves

The spectacle is the conclusion of a study on the seven sins capitals.
Anger, Laziness, Avarice, Envy, Luxury and Gluttony.

Paradise and hell,
white and red,
the good and the evil.
To assume themselves or to exempt themselves of guilt,
to obtain the redemption the one that price?
That relation of mutual destruction
can support these two women,
since the action constitutes a continuous search
to harm to another one in proper benefit?
Which would have been the relation enters both
before the death?
Where circumstances would have died?

Foto de Terry Hatfield.

"THE TEMPEST" from William Shakespeare

Duration 60 minutes
Premiere: Março de 2003
Parque Municipal Tanguá - Curitiba-PR
12º Festival of Theater of Curitiba

Author: William Shakespeare
Direction and choreography: Joao Butoh
Assistance:Lívia Almeida de Queiroz
Interpretation: Ogawa Butoh Center.

Cast:
Adolfo Pimentel, Joao Butoh, Humberto Antonetti, Fernando Ribeiro, Natália Ovelar, Eduardo Rodrigues, Marcos Brido, Alessandra Pujol, Lívia Almeida de Queiroz, Lucélia dos Reis, Elenize de Barro, Enrique Gaio, Albari Vaz Junior, Cláudio Tavares, Wagner Oliveira Melo, Márcia Almeida, Francisca Sá, Rozana Percival, Dani Biselli, Anna Carolinah Campos, Karina Morenck, Camilla Silva Souza, Lívia Leite e Renata Boaventura.

A History about pain and reconciliation

Last part written for Shakespeare, the storm is a revenge history, is a love history, it is a history of opportunist conspiracies, and is a history that opposes the disforme figure, wild, weighed of the animal instincts that inhabit the man to the etérea, incorporal figure, espiritualizada of high aspirations human beings, as the desire of freedom and grateful and servile loyalty. An Island is inhabited by Prosperous, ample Duke of Milan, mago of being able, and its Miranda son, who stops there had been taken to the force, in a treason act politics. Prosperous it has its service Caliban, a slave in land, adult and disforme man, and Ariel, the servile and assexuado spirit that can be metamorfosear in air, water or fire. To be able them erudite and magical of Próspero and Ariel they agree e, after creating a shipwreck, Prosperous places in the Island its disaffections (in intention to take them it the mental insanity) and a prince, fiancé in potential for the son. If the love happens between the two young, if the revenge of Prosperous well-is succeeded, if Caliban is modified when it knows them to be able inebriantes of the wine in a comic scene with others two drunks, everything this Shakespeare in discloses them in the plot of that for many its masterpiece is considered - a history of pain and reconciliation.

Foto: Vimo Vídeo e Foto - Curitiba - PR.
12º Festival de Teatro de Curitiba - PR - Parque Municipal Tanguá - 2003.

"AD AETERNVM"

Direction, criation, choreography, and production: Joao Butoh
Duration 20 minutes
Premiere: August of 2001
VIII FENTEPP - National Festival of Theater of Presidente Prudente-SP.
Interpretation: Ogawa Butoh Center

The spectacle shows personages,
who if find in a evolutivo process.
Conflicting, between abandoning the knowledge
acquired during all always
and walking a new plan
or to remain here and to meager as simple mortals.
All the beings are different,
a small universe walk to the side of them.
It would be destination or peregrination?
Life and death as an only truth...

Foto de Sílvio Curado Coelho.

"CLOWNS & CLOWNESSES"

Direction, criation, choreography, and production: Joao Butoh
Duration 60 minutes
Premiere: September of 2003
X FENTEPP - National Festival of Theater of Presidente Prudente-SP.
Interpretation: Ogawa Butoh Center

The spectacle makes a homage to the Clowns and Clownesses, artists who were famous and important in the circus art until the half of century XX. Some had still crossed century XX taking rooted in the body and the soul a familiar tradition that passed of father for son. Today the circuses are disappearing, and the clown each time more is white of the souvenirs of old generations of perpetual children.

Foto de Bruno Kirilos.

"YUZURU - O PÁSSARO DO POENTE"

Direction, choreography, and production: Joao Butoh
Duration 60 minutes
Interpretation: Ogawa Butoh Center

It was winter and the snow fell on the small village. Nobody was risked to walk for those always equal landscapes that easily would make most experienced of the travellers if to lose. It happened, in a night of these where the proximity of the fire is only desired, of an unknown young woman very beautiful e to beat to the door of a put young asking for. This is the legend of a soft love as the silk that the young edge without that nobody can see working it... Which would be the reasons of this great secret? The Spectacle is inspired in a Japanese legend and is a homage to 100º anniversary of the arrival of Japanese Immigration to Brazil.

Foto de Reginaldo Azevedo.

"O CAIXEIRO VIAJANTE OU O VENDEDOR DE ILUSÕES"

Creation, Direction, Production and interpretation: Joao Butoh.
Premiere: X National Festival of theater of President Prudente-SP - September of 2003.

One stranger appears, arrives at a small city of the interior and if it installs in the central square of the city. From there, calling the attention the people who pass, it offers something them which the same ones do not obtain to refuse...

The spectacle works with the corporal language of butoh, uses some dolls, of diverse sizes and techniques. The interpreter no longer arrives at the place of the presentation personagem/mambembe, obtains brings two luggages where she keeps objects, masks and figurinos which contrascene. History with the dolls in accordance with goes being counted the appearance of the object and thus successively until the end of the presentation, where it interprets it guard in the same way the objects and part that it arrived. The Interpreter uses a corporal maquiagem of white color, its figure if she confuses with the figure of the dolls, making that the same o transforms into puppet/persona of its proper history.

Foto: Carlos Poly.

"ECCE HOMO"

Direction, choreography, and production: Joao Butoh
Duration 60 minutes
Interpretation: Ogawa Butoh Center

The spectacle is a study on the subject creation. We break of the meeting of two elements - the land and the water. We also identify the similarity in mitologics aspects relating the mythology of some civilizations, the creation of the world and the humanity. Which they indicate as criation/transformation source - the adobe. This element also is effectively present in the spectacle, therefore the interpreters, develops the history of its personages, during all the time immersed, inside of a tank with mud until the height of the knees. Some references we find related to the subject, but we opt to dialoguing with the popular culture occidental person, Brazilian, native of São Paulo and miner and to leave of these speeches, we trace the stages where the interpreters will go to the meeting of the Ecce Homo, according to Friedrich Nietzsche. Which we incorporate the heading of this workmanship.

"KAKEMONO"

Creation, direction and production: Joao Butoh
Interpretation: Ogawa Butoh Center
Premiere: may 2009

Kakemono is a coil of paper or horizontal or vertical silk, framed with a brocade, where it has painted a poetry, an saying, or a painting, portraying a landscape.
Generally it is located in the Tokonoma forming an ornamental composition.
The Tokonoma is a type of alcove, is the place noblest of the room of tea, used to display floral paintings, handwriting, arrangements, artistic Bonsais and other objects. The place next to the Tokonoma is reserved for the honor visit. For us the Tokonoma is the stage and the Kakemono a choreographic composition.
The made use ornamental arrangements in the Tokonoma have the direction to give welcome and as a sample of respect to the guest.
We use the elements of fire, air, land and water in this workmanship, each one with its deeper direction, where the public will be inserted in this composition as our guest of honor.


Fotos de Sílvio Curado Coelho.

"RITUAL DE PASSAGEM"

Creation, direction and production:
Joao Butoh
Interpretation: Ogawa Butoh Center
Premiere: january 2008

" Everything follows flowing, as this river, without ceasing, day and night" …
“Everything flows”. Our world swims in this is permanent. Everything is changing the time all. The change is the law of the life and the universe.


Fotos: Sílvio Curado Coelho.

"PÉTALOS DE SANGRE MARGARITA BELÉN"

Creation, direction and production:
Joao Butoh
Interpretation: Ogawa Butoh Center

We say of all the similarities that had devastated the common society during the military dictatorship in Latin America. “The Slaughter of Margarita Belén” was one mote to weave the personages who have its common histories to all the peoples, she could be São Paulo, Rio De Janeiro, Brasilia, Santiago, Buenos Aires, City of Mexico. Latin America was the grace of the military who by means of the “repressive Condor Plan” and its methods and practical cruel they had curtailed the liberty of speech prevailing the life of young that had dared to pronounce itself in search of bigger dignity for its peoples. The military were owners of the life and the death of all the inhabitants in our countries. Followed tortures of death, kidnappings, murders, disappearances of people, exile, arrests, censorship, robbery of belongings… We are petals of this “bloody Margarita”, joining and counting parts of the history of our Latin America. “When we do not remember what it happened in them, another time can come to happen everything…” In homage to journalist Vladimir Herzog, in 35º anniversary of its death, also we homage others that had fought against the dictators of the South America with its voice, becoming voice for the ones “without voice”: Mercedes Sosa - There Black, Violet Parra, Atahualpa Yupanqui, Geraldo Vandré. The spectacle is resulted of an artistic residence developed by Joao Butoh in Argentina in the year of 2008.


Fotos: Reginaldo Azevedo.

"HOMAGE TO MR.O"


Joao Butoh e Kazuo Ohno


"HOMAGE TO MR.O"
(to Kazuo Ohno - 1906-2010)
Creation, Direction, Production: Joao Butoh
Interpretation: Ogawa Butoh Center
Cast:
Joao Butoh
Premiere: 3º Nyoba Kan Butoh Festival 2010 - Kuala Lumpur - Malaysia

The performance says respect to the choreographic universe of Kazuo Ohno, the heading is a reference the three cinematographic workmanships of the deceased Master in 01 of June of 2010, is they: "The Portrait of Mr.O" (1969), "Mandala of Mr.O" (1971) and "Mr.0's Book of the Dead" (1973), directed for Chiaki Nagano. The spectacle backwards rejoinders of scenic, scenarium and costumes elements that had been used for Ohno in its workmanships: of the spectacles “My Mother” (1981), “The Dead Sea” (1985), "Admiring La Argentina" (1977) and other performances. The choreography evokes universe the same, shows to the admiration of the pupil for its master and the emptiness that the same left with its departure. But above all it is a great declaration of love.



Fotos: Chen Weeling (Kelab Shashin Fotografi Kuala Lumpur)
3º Nyoba Kan Butoh Festival 2010 - Kuala Lumpur - Malásia

Voltar/Back